Van verbeelding naar 3D visuele communicatie

3D-Animaties

3D-animatie is een vorm van digitale animatie die gebruikmaakt van driedimensionale computer graphics om bewegende beelden te creëren.

In eerste instantie werden 3D-softwareprogramma's ontwikkeld voor het maken van technische tekeningen en ontwerpen. Vanaf de jaren ‘90 werden 3D-animaties doorontwikkeld voor de filmindustrie. Inmiddels kunnen we complexe animaties maken voor toepassingen op allerlei gebied: films, reclame, video spellen, educatieve software en nog veel meer.

Bij 3Dii maken we 3D-animaties met behulp van Blender software. Onze animaties vinden met name hun toepassing in product- en marketingcampagnes. 3D-animaties kunnen hierin op diverse manieren worden gebruikt.

  • Product Visualisatie

3D-animatie is een techniek om producten in een virtuele omgeving te creëren om ze gedetailleerd en realistisch te kunnen presenteren en demonstreren. Een product kan letterlijk van alle kanten in beeld worden gebracht en ìn gebruik worden bekeken. Daarnaast kan het in een omgeving worden gepositioneerd waarin het passend of juist opvallend kan worden gepresenteerd. Hiermee worden de mogelijkheden en potentie van een bestaand of nog te ontwikkelen product getoond. Dit kan handig zijn bijvoorbeeld bij grote complexe producten waarvoor het lastig is om ze fysiek te presenteren, maar ook tijdens het proces van het ontwikkelen van een nieuw product of bij vernieuwing van een bestaand product. Daarnaast kunnen de toepassing, de onderdelen en opbouw en/of het gebruik van een product realistisch in beeld worden gebracht.

Met 3D-productvisualisatie kan de noodzaak voor fysieke prototypes worden verminderd, kan het ontwerpproces versneld worden, kan de presentatie worden verbeterd en de betrokkenheid van klanten worden verhoogd.

  • Merkidentiteit

De identiteit van een merk is een bewust gecreëerde gewenste beeldvorming om een gunstige positie ten opzichte van de concurrentie te realiseren. Herkenbaarheid en uniciteit zijn hierbij essentieel. 3D-animatie kan helpen om een merkidentiteit te creëren en/of te versterken. Door het gebruik van visueel aantrekkelijke animaties en grafische elementen kan een merk zich onderscheiden en een unieke en consistente look en feel creëren. 

  • Reclamecampagnes

Animaties kunnen worden gebruikt om de aandacht van het publiek te trekken én te behouden. Door het gebruik van driedimensionaal bewegende beelden kan de boodschap van de campagne op een creatieve en efficiënte manier worden overgebracht. 

Hoe het werkt

In een wereld van toenemende visuele communicatie is het van essentieel belang om op te vallen en op te blíjven vallen. Boven het visuele maaiveld van de concurrentie uitsteken.  3D-animaties zijn hierbij een krachtig middel.

  • Concept en en idee

Het begint met het bedenken van een concept voor de animatie met een storyboard of script waarin de belangrijkste elementen worden beschreven.

  • 3D-modellering

Het creëren van een virtueel 3D model van het object of omgeving. Hiervoor gebruiken we Blender, een 3D-modelleringssoftware.

  • Texturing en materialen

Aan het 3D-model worden texturen en materialen toegevoegd om het realistischer te maken, zoals kleur, oppervlaktestructuur, reflectiviteit en glans van het model.

  • Animatie

De verschillende onderdelen van het 3D-model worden geanimeerd om beweging te creëren. Hierbij worden meerdere aspecten van de animatie bepaald, zoals de timing, snelheid, richting en bewegingslijnen

  • Belichting

Belichting is een belangrijk aspect van 3D-animatie. Het wordt gebruikt om sfeer, emotie en diepte van de animatie te bepalen door middel van het gebruik van lichtbronnen en schaduwen.

  • Rendering

De computer zet de 3D-data om in een reeks beelden.

  • Postproductie

In de laatste fase worden eventuele aanpassingen gedaan en worden beeld-en geluidseffecten toegevoegd om de animatie te verfijnen en te voltooien.

Kan ùw marketing een visueel duwtje in de rug gebruiken?


Contactknop

Follow our journey.